Tuesday, June 2, 2009

Pernahkah terlintas??

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"

“Ish, kau x jeles ke tgk die tuh?”

“Knape aku nk jeles plak dgn Naim?”

“Tgkla die tuh. Die byk bg hujah2 ayat Al-Quran ngan hadith. Dah byk buku agama die khatam. Sume orang rujuk kat die. Kau x nak ke?”

“Knape mesti aku nak?”

“hey, kau x nak jd femes ke? Kau x nak org anggap kau pndai agama gak ke? Femes tuh. Padahal bandingkan kau dgn die, aku tgk luaran kau lg hebat dr die. Kau pakai kopiah je setiap mase. Die x pkai pun. Skali skala je die pkai.”

“Hurm.. ”. Lantas, satu perasaan yg tidak enak hadir dalam diri Fakhrul. “Ish.. Jelesnye aku ngan die tuh. Hebat sgt ke die tuh? Aku pun boleh gak. Aku nk khatam byk2 buku gakla.. Lg byk dr die. Barulah orang pandang aku.” Fakhrul melayan perasaannya sehingga maghrib menjelang.

**********

Usai Solat Maghrib, Fakhrul membuka lembaran suci Al-Quran. Sambil membca, dia cuba memahami maksud ayat2 yg telah dibca olehnya. Tiba2 trdetik dihatinya, “Hurm.. ade baiknye klu aku hafal Surah2 Juz Amma ngan mksud2 die skali. Nti bolehla aku tunjuk pandai dlm tazkirah2 kat surau. Barulah org pandang aku ni pndai agama gak. Bukan Naim sorang je.”

**********

Astaghfirullahal ‘azim...

Sebelum ana pergi lebih lanjut, ana nak kita sama2 fikirkan apa yg boleh kita lihat dr situasi yg ana berikan di atas?

Sebenarnya apa yg ana nk smpaikan dcni adalah mengenai “Niat”. Mungkin ada sesetgh pihak yg menganggap perkara ini remeh.

“Ala, dah berpuluh2 kali aku dgr orang ckp pasal niat nih.”

Namun inilah realiti. Tidak dapat tidak, kita tidak dapat lari drpd hal ini kerana niat adalah kunci kpd sgl ibadah/pekerjaan kita. Niat menjadi kayu pengukur samada ibadah kita diterima atau tidak.

Sesungguhnya niat memainkan peranan yg penting di dalam hidup kita ini. Ganjaran bagi setiap yg kite lakukan adalah bergantung kpd niat kita melakukan perkara tersebut. Jika kita niatkan untuk mendapat nama/ pujian manusia, maka kita akan memperolehi ganjaran tersebut semata2. Namun jika setiap perbuatan kita diniatkan Hanya kerana Allah s.w.t, ianya menjadi ibadah dan InsyaAllah diberikan ganjaran pahala oleh-Nya.

Disini ingin ana gariskan scr ringkas maksud “niat” itu sendiri yg dipetik dr buku Hadith 40 (Terjemahan dan syarahnya) oleh Ustaz Mustafa ‘Abdul Rahman.

1. Bahasa: ialah qasad (tujuan hati) dan iradah (kehendak hati). Maka dengan tujuan hati dan kehendaknya sendiri, terjadilah sesuatu amal atau pekerjaan.
2. Istilah syara’: niat ialah tergerak hati ke arah satu pekerjaan utk mencari keredhaan Allah dan menyatakan perasaan tunduk dan patuh kpd perintah-Nya. Inilah yg dikatakan ikhlas atau kejujuran dlm melaksanakan sesuatu amal.

Namun ingatlah, seperti yg biasa kita dgr, “Matlamat/niat x menghalalkan cara”. Jika sesuatu perbuatan itu haram tetapi kita berniat baik spt berjudi utk menyara keluarga, ia tetap jatuh haram hukumnya.

Mari kita sama2 cuba renung semula sgl pekerjaan kita seharian.

*Aku buat kerja2 Islam nih kerna sape sbnrnye?

*Ish malasnye aku nk pegi liqa'. Tp klu x pg ape plak kate org lain. Dahla pimpinan. Nanti 'A' anggap lain plak aku nih. Abisla saham aku.

*Apakah aku belajar ni, hanya kerana Allah s.w.t atau semata2 mengejar glamor, wang, pangkat dan sbgainya?

*Apakah aku menyertai program/aktiviti nih benar2 krn Allah atau sekadar nak berkenalan dgn mane2 muslimin/muslimat (yg berlainan jantina), mana tau klu2 ada yg boleh dijadikan teman hidup?

*Adakah aku bersolat ini semata2 kerana Allah s.w.t atau semata2 utk menunjuk2?

*Orang lain semua solat sunat lps maghrib. X bleyh jd camni. Nti ape kate org klu aku x buat..

*Ish kene zikir byk2 nih. Baru nmpk alim sket.

*Adakah aku pakai tudung besar2 nih hanya krn Allah s.w.t, atau semata2 untuk mendapat pujian orang lain?

*Adakah aku pakai kopiah hari2 sms ke kelas dan sms keluar ke mana2 semata2 kerana Allah?

Mari kita sama2 koreksi semula diri kita sahabatku. Apakah pernah terlintas di hati kita walaupun hanya sedetik perasaan ingin mendapat nama smta2 diatas setiap perbuatan kita? Agar dipandang tinggi oleh orang disekeliling kita? Pernahkah timbul rasa iri hati kpd sahabat2 kita? Hingga terpesongnya niat kita drpd semata2 krn Allah s.w.t. dlm setiap perbuatan kita? Na’uzubillah.

Ana juga hamba yg lemah. Diri ini tidak sempurna. Terkadang ada juga masanya nafsu dan syaitan berjaya menumpaskan diri ini. Marilah sama2 kita istighfar semoga kita diampunkan oleh Allah s.w.t. jika kita ada pernah trlintas perasaan2 spt ini dlm kita sedar ataupun tidak. Astaghfirullahal ‘azim...

Sama2lah kita muhasabah kembali diri ini agar hidup kita yg cuma tinggal beberapa detik sj lg mendapat redha dr-Nya dan sgl amalan kita dtrima oleh-Nya. Ana mengingatkan diri ini yg sering alpa dan leka serta juga istimewa buat shbt2 yg trsyg smg kita sama2 beroleh manfaat drpdnya.

Oleh itu, ana menyeru diri ini dn shbat2ku yg disygi, sama2lah kita perbaiki diri kita. Semoga amalan kita diterima dan kita pulang sbg yg dinanti..Amiin.. =)

Semoga perkongsian yg hanya secubit ini dpt memberi manfaat walau hanya sedikit.

Wallahua’lam..
Wassalam...

*(Segala nama dan watak di atas tidak ada kene mngena dgn sesiapa pun. Jika ada, ia hanyalah sekadar satu kebetulan.. Wallahua’alam..)

10 comments:

Aizat said...

mari kita perbaharui niat kita dari masa ke semasa...terima kasih ats entry ini,ia membuatkan ana tersedar kembali..walupun ia prkara basic tapi perkara basic ini la org selalu enteng dan tidak serius dengannya..

moga Allah mengampuni sgl terlanjuran niat kita yg bukan keranaNya..

Siti Khadijah said...

InsyaAllah.. Afwan.. Sama2 kita saling ingt-mengingati sesama saudara.. Andai nmpk ade yg terlena/terlalai, harap sama2 ditegur dn disedarkan kembali..

Ayuh perbetulkan kembali niat kita.. Semga Allah mmbantu kita..Amiin..=)

aviation said...

ada juga yang berilmu.. ilmu ada.. sekolah agama semua.. mcm2 dier baca.. bila ajak solat jemaah tanak pula.. ajak usrah macam2 alasan diberinya.. suruh jadi imam berundur ke belakang pula.. macam mana...

Siti Khadijah Mohd Termizi said...

Wallahua'laam..
hanya Allah yg Maha Mengetahui apa yg ada dlm hati kita.. Mungkin tidak ada keyakinan.. atau mgkin kerna kejutan budaya bila dh kuar dr sek agama.. Wallahua'laam.. Allah lebih Mengetahui..

nurjihad said...

salam...siti...huhu..insaf2..mcm terasa kt diri ini atas segala gerak kerja...astaghfirullah

Siti Khadijah Mohd Termizi said...

Kite pun cmtu jugak.. Kdg2 susah sgt nk buang perkra2 cmni..

Sama2 kita perbetulkan niat.. Dan cuba utk tidak lari dr niat hanya krn Allah.. tp kita hamba yg lemah.. Semoga Allah mmbntu kita..Amiin..

wanita mustanir said...

Dija,

betul kan apa yang dija nyatakan kat entri ini..

iyalah, sebagai manusia kita tidak lari dari melakukan kesilapan..
kadang2 kita terlepas pandang dan terleka, sebab apa yang kita lakukan sesuatu itu bukan Lillahi Taala.. Nauzubillah mindzalik!!

Andai shira lalai dan leka dari jalanNya, mohon ditegur..agar kesilapan itu tidak terus-terusan berulang..

Wallahua'lam..

Siti Khadijah Mohd Termizi said...

Salam shira..
btul tu.. kdgkala kite mudah tertewas dgn nafsu kite.. sampai niat boleh tersasar jauh..
Na'uzubillah..

Same2lah kita tegur menegur demi kebaikan bersama ye shira.. =)

pwincess ima said...

salam..saya ingin bersahabat dengan saudari..terasa banyak kekurangan dalam diri saya..harap dapat bimbingan..

Siti Khadijah said...

salam pwincess ima...
thanx sudi singgah cnie..
salam ukhuwwah salam perkenalan..
InsyaAllah, sy pun masih dlm membetulkan diri juge.. =)

kita sama2 tolong menolong ye..=)