Wednesday, April 8, 2009

Kepastian yang Nyata~

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"


Syurga yg dijanjikan,
Bukanlah suatu khayalan,
Ttg nikmat berpanjangan Illahi,
Neraka yg trcipta,
Menghimpun azab derita,
Tangisan kesengsaraan insan..

Syurga,
adalah kelazatan,
terbentang buat hamba beriman,
yang kasihkan Tuhannya,
yang kasihkan Rasulnya, yang kasih Agamanya...

Neraka,
Tempat kedukaan,
angkara kedurjanaan insan,
yang lupakan Tuhannya,
yang lupakan Rasulnya, yang lupa Agamanya...

*(Petikan lirik lagu Inteam-Kepastian)

Kepastian! Segala janji2 Allah yang telah termaktub di dalam Al-Quran adalah suatu kepastian yang telah ditetapkan. Samada kita sedar atau tidak, Qiamat semakin menghampiri kita. Kematian juga semakin menjengah kita.. Namun adakah diri ini sudah bersedia untuk menghadapi kedatangannya yang tidak diundang? Tanda2 Kiamat sudah terlalu banyak yang telah terjadi. Hanya menantikan saat bumi dan alam ini hancur.

Apakah nasib kita, seandainya semasa maut datang menjemput, kita belum bersedia untuknya? Dan kita juga sedang leka diulit keindahan dunia yang hanya sekadar khayalan? Sibuk dengan wang, pangkat, wanita dan sebagainya? Kita tidak akan pernah tahu, adakah telah cukup segala amal kita untuk mendapatkan ganjaran Syurga-Nya, atau belum...

Ya Allah, aku berdoa..
Andai nyawaku hanya sampai disini sahaja,
Izinkanlah aku pulang dengan kegembiraan yang menanti di sana,
Bukanlah kepulangan yang menanti dengan azab siksaan Kubur dan neraka..
Na'uzubillah..
Kerana azabnya teramat pedih dan tidak termampu untuk ku tanggung..
Aku rindukan pertemuan dengan-Mu Ya Allah,
Aku rindukan syurga-Mu Ya Allah,
Aku rindu untuk bertemu dengan Rasul-Mu Ya Allah..
Izinkan aku bertemu dengan-Mu dalam keadaan yang Kau redhai Ya Allah..
Ampunkan dosaku Ya Allah..
Perkenankanlah doaku ini Ya Allah,
Amiin Ya Rabbal 'Aalamiin..

Wallahua'lam..
Wassalam..

No comments: