Thursday, April 30, 2009

Jumaat yg penuh Barakah..~

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"

Alhamdulillah, syukur dipanjatkan kehadrat Allah s.w.t kerna masih dberi kesempatan utk menghirup udara pemberian-Nya di hari Jumaat yg penuh Barakah ni. Allah s.w.t berfirman di dalam surah Ar-Rahman yang bermaksud:

"Dan bumi telah dibentangkan-Nya untuk makhluk-Nya. Di dalamnya ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang. Dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bungaan yang harum baunya. Maka ni'mat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?" (Ar-Rahman:10-13)



Saban hari, setiap detik ada shja ni'mat yg Allah s.w.t berikan kepada kita secara sedar atau tidak. Cuba kita bayangkan, seandainya Allah tarik balik ni'mat Udara yg Allah s.w.t berikan pada kita, pasti sesak nafas kita. Allah s.w.t berikan udara kpd kita secara percuma. Adakah kita bersyukur? Atau kita kufur dengan ni'mat yang Allah s.w.t berikan?

Sama2lah kita panjatkan kesyukuran, Alhamdulillah kerna ni'mat yang diberikan. Cuba kita hitung semula, betapa banyaknya ni'mat yg Allah beri kpd kita, betul x?

Ni'mat Iman dan Islam lah ni'mat yg paling besar yang penah Allah berikan kpd kita. Tapi adakah kita bersyukur? Kenapa begitu susah untuk kita Zahirkan kesyukuran kita kpd Allah s.w.t ye? Ana tujukan kpd diri ana terutamanya.

Kenapa mesti kita nak sgt lakukan benda yang Allah s.w.t larang? Padahal kita tahu apa hukumnya. Astaghfirullahal 'azim.

Kadang kala kita tersepit dengan pelbagai masalah. Allah s.w.t permudahkan. Alhamdulillah.

Kita sakit, juga adalah ni'mat dari Allah s.w.t, Alhamdulillah.

Allah s.w.t kurniakan Ni'mat keamanan kpd kita, Alhamdulillah. Andainya keadaan kita seperti saudara-saudara kita seperti di Palestin, Somalia, Na'uzubillah. Dapatkah kita bygkan?

Banyak lg ni'mat Allah s.w.t kepada kita. Tak terkira.. Marilah kita sama2 mengucapkan Syukur dan zahirkan rasa syukur kita kpd Allah s.w.t.. =)
_____________________________________________________________________

Baiknya Tuhan
Album : Tsunami Pembawa Masej Dari Tuhan
Munsyid : Mawaddah
http://liriknasyid.com

Baiknya Tuhan kita
Diwaktu kita tidur Dialah yang menjaga
Diwaktu seorang Dia yang menghiburkan
Diwaktu kita lupa Dia yang mengingatkan
Jika kita buat baik diberi pahala
Baiknya Tuhan kita

Apabila terbuat jahat diampunkannya kita
Jika kita bertaubat
Kalau tersalah dan tersilap
Dimaafkannya kita, jika kita insaf
Diwaktu lapar Dia beri makan
Diwaktu kita sakit Dia yang menyembuhkan
Tuhan pelindung kita
Dia tempat bergantung

Diwaktu lupa Dia ingatkan
Diwaktu lapar Dia beri makan
Tuhan adalah segalanya

No comments: