Sunday, August 16, 2009

Rintihan seorang hamba~

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"



Rintihan seorang hamba~

Tiap gerak geri,
Penuh dengan kehati-hatian,
Dengan sepenuh hati,
Cuba ku cari kekhusyukan di dalamnya,
Bimbang ada yg tertolak.

Ya Allah,
Hamba-Mu ini hamba yang lemah,
Serba kekurangan,
Sentiasa melakukan dosa,
Penuh dengan noda,
Apakah Kau akan menerimaku,
Di dalam rukuk ku berserah,
Di dalam sujudku penuh kesyukuran,
Pandanglah hamba-Mu ini,
Ya Allah.

Ku bimbang,
Seandainya Kau berpaling dariku,
Dan tidak menerimaku,
Apalah ertinya hidupku di dunia ini,
Tanpa-Mu wahai Tuhanku.

Dengan sifat Maha Pengampun-Mu,
Ampunilah dosa-dosaku ini,
Samada dalam sedar atau tidak,
Sesungguhnya aku hanyalah seorang hamba,
Hanya Engkaulah yg Maha Sempurna,
Tuan Empunya jasad dan roh ku ini.

Seandainya ada langkahku yang tersasar,
Kau bantulah aku Ya Allah,
Untuk kembali ke landasan yang sebenar,
Kerana aku sungguh tidak berdaya,
Untuk melakukannya seorang diri Ya Allah.

Bantulah aku Ya Allah,
Dalam membentuk diri ini,
Sebagai seorang hamba yang beriman,
Dan hamba-Mu yang sentiasa mengasihi-Mu,
Merindukan pertemuan dengan-Mu.

Aku rindu Ya Rabbi,
Untuk bertemu dengan-Mu,
Perasaan yang tidak dapat kugambarkan,
Dengan kata-kata dan tulisan,
Namun membuak-buak di dada,
Untuk diluahkan,
Rasa tak tertanggung lagi Ya Allah.
Moga rinduku ini,
Mendapat keredhaan-Mu Ya Allah..

Janganlah Kau hilangkan rasa rindu ini,
Biarlah ia kekal di hati ini,
Agar dapat aku rasakan,
Kemanisan iman,
dan manisnya kerinduan ini.

Terimalah pengabdianku kpd-Mu,
Hanya itu yang amat kuharapkan,
Dalam melayari detik-detik kehidupanku ini,
Kerana sesungguhnya,
Hanya penerimaan-Mu yang teramat kuharapkan,
Wahai Tuhanku, Ya Allah...




No comments: