Sunday, July 25, 2010

Hargai ketinggian martabatmu ♥

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"


"Iblis berkata: Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya.(39) Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik. (40)[Al-Hijr:39-40]


*****

"Alaa.. tak cantiklaa pakai baju kurung je.. Nak jugak bergaya sekali-sekala..”

“Buat ape pakai tutup-tutup ni.. kena laa pakai yang terdedah sket.. Klu tak, orang x tau aku cantik..”

“Klu pakai baju kurung, baju longgar2, Nampak mcm papan je.. Sape yg nak kat aku klu camtu?? Jatuhlaa saham”

“Kunonye la kau nih.. Mcm zaman mak-mak kita dulu2.. Come on, skrg nih zmn millennium.. up to date la sket…”

*****

Sebelum Islam dtg dengan membawa cahayanya menerangi alam ini, tarafmu adalah sgt rendah sehingga hanya layak untuk dijadikan sebagai pemuas nafsu, tidak mendapat tempat di dalam masyarakat, diperlakukan sewenang-wenangnya. Namun Islam datang dengan mengangkat tinggi martabatmu dan memuliakanmu wahai yang bergelar wanita daripada taraf yang sangat rendah sewaktu zaman Jahiliyyah. Kini, adakah engkau ingin kembali merendahkan martabatmu setelah itu? Fikirkanlah wahai yang bergelar wanita.





Risau melihat dunia sekarang. Mcm2 bnda dah terjadi. Maksiat berleluasa seolah-olah tiada lagi dosa. Lebih merisaukan melihat rakan-rakan yang bergelar wanita Islam, mendedahkan aurat sewenang-wenangnya. Klu bagi mereka yg berkesedaran, akan timbul rasa malu untuk mendedahkan apa yg tak sepatutnya di dedahkan. Kadangkala bukan lelaki, wanita lain yang tgk pun rasa malu. Apa yang patut dilakukan?

Kadangkala sedih dan kasihan melihat rakan-rakan. Mungkin kerana kurangnya penekanan didikan agama, atau masalah di dalam keluarga menyebabkan mereka berkelakuan sedemikian. Tambahan pula rancangan tv yang makin menjadi-jadi sekarang nih. Rancangan-rancangan dari barat terutamanya. Cthnya American Next Top Model, menunjukkan budaya-budaya yang tidak sesuai utk ditayangkan di Malaysia ini, apatah lagi sebuah Negara Islam. Macam mana rancgn2 sebegini bleyh terlepas daripada penyaringan stesen tv untuk rancgn yg bleyh ditayangkan??

Rancangan-rancangan sebegini menggalakkan lagi remaja-remaja melayu beragama Islam terutamanya untuk terpengaruh dengan budaya yang cuba diterapkan. Perang pemikiran sedang dijalankan secara halus tapi masih ramai yang tidak sedar. Org Yahudi begitu gembira melihat umat Islam makin jauh dari Al-Quran. Rasa sakit sgt hati melihat keberhasilan mereka mempermainkan Umat Islam. Tapi apa yg mampu kita lakukan?

Iklan-iklan juga banyak mengeksploitasi wanita. Kadang2 iklannya mengenai handphone saja, tapi mesti ada wanita di dalam iklan tersebut. Wanita digunakan sebagai daya penarik. Rendahnya martabat wanita. Sedangkan lelaki pun boleh diambil untuk iklan tersebut. Sesungguhnya Allah telah menciptakan wanita sebagai sesuatu yang cantik, indah dan tak ternilai harganya. Seharusnya sesuatu yang amat berharga dan tidak ternilai tidak boleh sewenang-wenangnya dilihat dan disentuh oleh org lain. Hanya yang mampu sj boleh memilikinya. Ia sepatutnya diletakkan di dalam bekas dan di simpan di dalam kaca agar terpelihara, tidak dapat dicapai oleh tgn2 yg kotor hingga mampu mencacatkan kecantikannya.



Secara fitrahnya, manusia memang sukakan kebaikan. Tetapi kadang2 pujukan syaitan dan arus dunia yg terlalu kuat menyebabkan kita tidak mempunyai kekuatan untuk berubah. Tapi aku yakin, sebenarnya jauh disudut hati mereka, pasti ada perasaan utk kembali kpd Allah, Tuhan pencipta kita walau sebesar DNA. Kadangkala kita juga terlalu memikirkan apa yang org sekeliling akan perkatakan mengenai kita. Untuk berubah, semua ini harus diketepikan. Biarlah apa yang org nak kata, yang penting ialah keazaman kita dan PANDANGAN ALLAH adalah lebih utama. Bila kita hidup dlm keredhaan ALLAH, InsyaAllah ketenangan akan dikecapi. Segala cakap2 belakang dah tak dipedulikan lg kerana semuanya tidak penting.

*****

Risau bila sudah keluar dari alam kampus tak lama lg, lebih byk cabaran yg akan dihadapi. Semoga iman ini diberikan kekuatan untuk tetap teguh berpegang pd ajaran-Nya. Sebab kita tak tahu cabaran apa yg sedang menanti kita diluar sana. Adakah mampu kita melawan setiap godaan atau kita mngkin tersasar dari-Nya? Na’uzubillahi min zaalik.. “Tetapkan lah iman kami Ya Allah..” Sesungguhnya syaitan tak pernah mengalah dalam menyesatkan manusia.. Semoga kita terpelihara daripadanya.. Amiin..

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Islam datang dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali menjadi asing sebagaimana kedatangannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu.”[Hadith Riwayat Muslim]


Wallahua’lam..
Wassalam…

No comments: