Monday, October 26, 2009

Salam Mujahadah :D

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"


Dlm kesibukan membuat persediaan untuk final yang datang menjengah buat kesekian kalinya, sempat juga mencuri masa utk post something dcni. Hari ini baru shj lepas satu paper utk sem ni, dan masih berbaki dalam 6 paper lagi. Alhamdulillah, walaupun study agak last minute, tp syukur kerana dah cuba buat yang terbaik. Kini segalanya diserahkan hanya kepada Allah iaitu konsep Tawakkal. Tapi, layakkah untuk tawakkal bila usaha x seberapa? hurm... Apa2 pun ana serahkan segalanya hanya kepada Allah. Hanya dia yang dapat menentukan segalanya. Yakin dgn Allah itu penting.. =D

Dikesempatan ini juga, ana nk cerita sket fenomena yang dh biasa dilihat di negara kita ini. Seperti yang kita ketahui pada zaman Rasulullah s.a.w, masjid merupakan satu pusat yang mempunyai pelbagai fungsi. Ia bukan setakat tempat beribadat dan sembahyang bahkan sebagai tempat beribadat, markaz ilmu, kelab sastera, parlimen, tempat perkenalan, tempat berkumpulnya rombongan-rombongan yang datang dari seluruh pelusuk Semenanjung Tanah Arab, tempat Rasulullah (s.a.w.) membuat pertemuan dengan mereka dan tempat Rasulullah (s.a.w.) menyampaikan khutbah dan tunjuk ajarnya tentang seluruh kehidupan sama ada urusan keagamaan, kemasyarakatn dan pentadbiran.

Namun, satu fenomena yang dapat dilihat pada hari ini, masjid atau surau-surau tidak lagi digunakan untuk perkara-perkara tersebut. Seolah-olah masjid atau surau ni bermusim pulak. Ada masa2 tertentu penuh masjid sampai terkeluar jemaah-jemaah yang bersolat seperti pada solat jumaat, Solat sunat Aidilfitri dan Aidiladha, dan sbgnya. Fenomena ini boleh dilihat dimana-mana shj termasuklah dikolej kediaman yang ana menginap sekarang.

Nak kaitkan surau dengan peperiksaan, bila tiba shj masa-masa peperiksaan, kehadiran jemaah disurau-surau adalah dua kali ganda daripada kebiasaannya. Alangkah indahnya kalau keadaan ini berterusan setiap hari, tidak kiralah waktu peperiksaan atau Bulan Ramadhan. Alangkah indahnya kalau ianya tidak bermusim. Apa salahnya klu hari-hari kita solat bersama-sama di surau. Teringat pada berita yang pernah dikeluarkan diakhbar berita harian mengenai fenomena sejadah solat di asrama salah sebuah sekolah rendah dinegara ini.

Sahabat ana ada bergurau, "mungkin sbb x de orang yang nk solat jemaah kat situ, tu yang sejadah solat tuh," Bila difikirkan balik amat mendalam sbnrnya maksud yang cuba disampaikan daripada ayat itu walaupun hanya satu gurauan dan dalam kita tidak sedar.

Oleh itu, ana menyeru diri ini dan sahabat-sahabat tersayang, Janganlah jadikan surau hanya satu TEMPAT PERSINGGAHAN YANG BERMUSIM. Sama-samalah kita solat berjemaah di surau. Solat BERJEMAAH kan LEBIH BESAR PAHALANYA, tak gitu? =D


Akhir kalam, ana nak ucapkan SALAM MUJAHADAH dan Selamat Menduduki Peperiksaan Akhir Semester buat semua sahbat. Sama-sama kita cuba yang terbaik dan yakinlah dengan pertolongan Allah dgn sebenar-benar keyakinan. Semoga Allah memberikan pertolongan-Nya kepada kita.

"Ya Allah, Kau kurniakanlah ketenangan, kemudahan dan kefahaman kepada kami dalam menimba ilmu-ilmu-Mu Ya Allah.. Kau kurniakanlah juga ketenangan, kefahaman dan kemudahan kepada kami dalam menjawab peperiksaan akhir semester ini, Ya Allah.. Sesungguhnya hanya kepada Engkau kami bermohon kerana Hanya Engkaulah Tuhan yang Maha Berkuasa diatas segala sesuatu dan Yang Maha Memberi Pertolongan. Amiin Yaa Rabbal 'Aalamiin.."

3 comments:

ikmal hakim =) said...

salam..ukti... lagu nasyid blog enti tajuk apa? teruskn mnulis...mga kekal seindah mawar bduri.

ikmal.hakim65@yahoo.com

Anonymous said...

salam...lagu blog enti tjuk apa? teruskn mnulis...mga ke syrga mjd seindah mawar bduri...wslm ikmal.hakim65@yahoo.com

Siti Khadijah said...

salam ikmal hakim.. tajuk lagu ni rintihanku by as saufee..

syukran juga atas doa nta..Amiin..
Jazakallah.. =)