Tuesday, September 1, 2009

FaceboOk??!! Bertindak segera!!

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"

Dalam post kali ini ana nak kongsikan sedikit info penting berkenaan facebook. Mungkin ada sahabat2 yang sudah tahu mengenai kisah disebalik facebook ini. Namun masih ramai lg diantara kita yang masih blum sedar hakikat sbnar facebook ini. Sahabat ana ada membeli Majalah Al-Islam bil. 429 bulan September/Ramadhan 1430H. Di dalamnya ada kisah yang ana cuba petik untuk dikongsikan bersama di sini.


Facebook? Sebut sahaja Facebook ana rasa semua shabat2 tahu mengenainya. Namun adakah kita tahu apakah sebenarnya kisah yang tersirat di sebalik “Facebook” ini? Siapakah sebenar pengasasFACEBOOK? Kemanakah wang yang dilaburkan untuk FACEBOOK di salurkan? Ketahuilah hakikatnya di sini.

Pengasas
: Mark Zuckerberg, seorang graduan Universiti Harvard.
: Anak pasangan yahudi,Edward dan Karen Zurkerberg yang dibesarkan di Amerika Syarikat.
: Seorang yang genius komputer sejak kecil lagi.

Apa kaitan Zuckerberg & FACEBOOK??

*Zuckerberg menjadi anggota Alpha Epsilon Pi (AEPi) yang merupakan pertubuhan persaudaraan yahudi yang kuat di Amerika Syarikat (AS) dan Kanada.
* Kaitannya dengan Israel, berlangsung apabila ia dikatakan sebagai yang pertama dan satu-satunya pertubuhan persaudaraan di Israel.
*Tujuan utama pembentukan : membina semangat kepimpinan di kalangan mahasiswa yahudi sekaligus menjadi pemimpin bangsa di masa akan datang.
*AEPi berkait secara langsung dengan Israel melalui Ikatan Inisiatif Israel
*AEPi sangat berkait rapat dengan kebanyakan pertubuhan Yahudi/Zionis antarabangsa seperti AIPAC, Hillel, Israel on Campus Coalition, Aish HaTorah, Chabad on Campus, Hasbara Fellowships, B'inai Brith International, Shaare Zedek, Chai Lifeline, Holocaust Museum, dan Gift of Life. (sumber)



Apa Yang kita TAK TAHU???

*Pendapatan FACEBOOK datang dari iklan2 yang dipaparkan.
*Terdapat pelbagai sistem pengiklanan yang berbeza-beza di dalamnya. Contohnya, kaedah CPC (cost per click), sekali klik RM 0.50 dalam satu hari. Bagaimana jika 1000 orang klik pada iklan tersebut, jadi total sehari = RM 500. Klu sebulan? RM 500 x 30 = RM 15,000!! Klu Setahun pulak???
*Tu baru satu iklan, Klu ade 10-20 iklan??? Sama2lah kite kire sendiri brape byk keuntungan yang FACEBOOK perolehi.

Kenape PENTING SGT BOIKOT FACEBOOK???

Jika kita sudah mengira brapa byk jumlah sbnr keuntungan yang diperolehi oleh FACEBOOK dalam sebulan atau setahun, ketahuilah saudara2 ku sekalian, sebahagian daripada keuntungan tersebut disalurkan untuk MEMBIAYAI PEPERANGAN DI GAZA!!

Lebih malang lagi, sebahagian daripada keuntungan tersebut disumbangkan oleh KITA!! Wahai saudara2ku sekalian. Dengan hanya klik pada facebook shj, kita sudah turut sama MEMBUNUH umat Islam Palestin di GAZA. Apalah ertinya kita memboikot barang2 Israel jika kita tetap melakukan PEMBUNUHAN kpd saudara2 kita dengan menggunakan FACEBOOK???

FACEBOOK juga di gunakan dalam MENAIKKAN SEMANGAT TENTERA2 YAHUDI untuk memerangi UMAT ISLAM DI GAZA!!! JUGA DIGUNAKAN UNTUK MEMBURUK2KAN UMAT ISLAM DI GAZA PADA MATA DUNIA LUAR, SEOLAH2 KITALAH PENGGANAS SEBENAR YANG MENYERANG MEREKA!!! SEDARLAH!! SEDARLAH!! DAN SEDARLAH!! SAUDARA2KU...

Sedarilah saudara2ku sekalian, sesungguhnya kita semua dikurniakan akal fikiran yang sihat oleh Allah s.w.t untuk berfikir mana yang haq dan mana yang batil. Oleh itu, sama2lah kita muhasabah semula apa yang PATUT kita lakukan. DELETE shj akaun FACEBOOK anda atau anda ingin tetap terus menjadi PEMBUNUH UMAT ISLAM di GAZA??? Tepuk dada tanyalah iman, jangan tanya aiman sbb aiman akan jawab aiman x kisah...

*Sedikit tambahan, mungkin ada diantara kita yang mengatakan, tak perlulah tekan iklan yang ada di facebook, kerana ia yang akan menjana pendapatan2 tersebut.. Tapi pernahkah kita terfikir, pengasasnya adalah YAHUDI, walaupun kita tidak menekan iklan2 yang ada, kita tidak tahu mgkin ada bnde lain yg turut kita sumbangkan untuk membunuh saudara2 kita di PALESTIN.. Lebih baik kita trus mencegahnya...Tak gitu?

Semoga perkongsian yg sedikit ini memberikan manfaat yang besar. Apa tunggu lg sahabat2?? Sebar2kan segera...Janganlah kita menjadi PEMBUNUH..

Wallahua’lam..
Wassalam..

7 comments:

Anonymous said...

salam,syukran ats info psl fb ni...mmg sy cuba sedaya upaya utk boikot produk2 Israel,dan mendelete fb sy rsekan perlu..tp sy ada dilema di sini,sy rasakan fb ni antara medium yg plg berkesan utk sampaikan dakwah sbb ramai kwn2 dan keluarga menggunakan fb,even kwn2 yg sy x rapat pn..kalau sy delete akaun fb,bermakna mmg kehilangan satu medium dakwah yg besar utk sy guna sbb di sinilah sy slalu letakkan status yg ada hadis atau ayt2 Qur'an malah postkan notes2 yg islamic utk kwn2.malah ada satu pengguna fb yg bukak satu group 'hadith of the day' d mana member2 group tu boleh baca hadis2 indah stiap hari..macamana pndapat saudari??sila berikan pandangan...

Anonymous said...

salam,syukran ats info psl fb ni...mmg sy cuba sedaya upaya utk boikot produk2 Israel,dan mendelete fb sy rsekan perlu..tp sy ada dilema di sini,sy rasakan fb ni antara medium yg plg berkesan utk sampaikan dakwah sbb ramai kwn2 dan keluarga menggunakan fb,even kwn2 yg sy x rapat pn..kalau sy delete akaun fb,bermakna mmg kehilangan satu medium dakwah yg besar utk sy guna sbb di sinilah sy slalu letakkan status yg ada hadis atau ayt2 Qur'an malah postkan notes2 yg islamic utk kwn2.malah ada satu pengguna fb yg bukak satu group 'hadith of the day' d mana member2 group tu boleh baca hadis2 indah stiap hari..macamana pndapat saudari??sila berikan pandangan...

Just_me said...

Salam...
utk isu ni, ana sndiri pernah jugak memikirkan peripentingnya site ni sbg satu medan dakwah.. Tapi pada ana, sbnrnya x semestinya hanya Facebook shj yang bleyh kita gunakan utk berdakwah.. InsyaAllah byk lg site2 yg lain yg kita boleh gunakan untuk berdakwah.. cthnya blog, Friendster dsbgnya... cume kite kene lah tahu cmne nk memaximum kan penggunaan site2 yg lain ini utk tujuan dakwah... Friendster juga bleyh create group.. Yahoo group pun boleh, mcm2 lg.. klu kita rasakan site2 lain nih kurang publisitinya, kita tingkatkan lah dari segi pubisitinya.. InsyaAllah nak seribu daya x nak seribu dalih.. tak gitu.. =D dan InsyaAllah klu kita berusaha sungguh2 nk bantu agama Allah, InsyaAllah Allah akan bantu kita dan mempermudahkan usaha kita.. Seorang Muslim mestilah terkehadapan dan hebat dlm semua bidang termasuklah dlm IT... =D

Wallahua'lam..
mungkin sahabat2 lain ada pandgn lain yg nk dikongsikan bersama... =D

manCHUPING said...

sebelum beri komen, saya nk bagitau saya takder akaun facebook.. memang baik untuk menghalang dari penggunaan facebook, tapi lebih baik jika kita provide sumber jaringan alternatif untuk menggantikan facebook, kerana facebook ni satu hiburan masa kini, hiburan ini merupakan salah satu lumrah sifat manusia. jika di halang akan membuatkan diri memberontak inginkan juga. tapi jika dihalang dan kita provide satu jaringan alternatif baru untuk menggantikan facebook adalah lebih baik dan lebih mudah diterima oleh semua orang.

Just_me said...

Salam manCHUPING.. Ana meraikan pendapat shbat2 sekalian... mgkin enta bleyh bantu skali tuk bg cdgn alternatif lain.. :)

bg ana, ana rasa byk gak site2 lain yg bleyh kita gunakan... skrg nih dh terlalu byk site2 yg ala2 facebook nih.. x gitu? :) contohnya cam friendster, myspace, tagged, hi5, flixster dll.. sebut je.. byk sbnrnyer... mgkin shbat2 len bleyh bg cadangan lain..Wallahua'laam... :)

Sesumpah said...

Artikel di atas tidak menjadikan Facebook haram digunakan. Ramai para ulama menggunakannya bahkan ada para habib berdakwah melalui Facebook. Syariah Islam tidak berkembang dengan memboikot, kita harus faham mana keutamaan dan kemaslahatan kaum Islam sendiri. Pendapat dari Habib Munzir ulama besar Indonesia berketurunan Rasulullah s.a.w, Facebook tidak boleh diharamkan secara mutlak dan ianya mengikut cara penggunaannya. Walaupun ia dimiliki oleh Yahudi tak menjadikannya haram digunakan. Artikel ini terlalu terburu-buru, tanpa kefahaman syariah dan ilmu yang jelas boleh mengelirukan kaum muslimin.

Just_me said...

Salam sesumpah..
syukran jazilan atas teguran yang diberikan.. =) mmg benar mgkin artikel ini ditulis dgn terburu-buru.. Selps bc artikel Ust Hasrizal, yg ana ada post kan skali dlm blog ni, baru ada sedikit kefhmn.. Mgkin kerna darah muda, ana mngaku salah ana sndiri.. Insan yg jahil, ttpi mahu menyumbang sesuatu utk kebaikan Islam.. =)

Namun mgkin bleyh dipandang dr sudut berbeza, artikel yg ana ambil dr mjlh Al-Islam ni.. Supaya kita, terutama yg slalu menggunakan facebook dgn kaedah yg tidak betul, dpt betulkan balik InsyaAllah.. =)

syukran skali lg atas teguran.. Facebook mmg satu medan Dakwah yg sgt bagus sbnrnya.. Cuma harapnya dgn artikel ini, kite dapat kurangkan perkara2 yg tak berfaedah di Facebook dan gunakan sebaiknya utk Islam.. InsyaAllah..

Wallahua'lam.. =)