Wednesday, December 17, 2008

Dimana silapnya?

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"

Wajah Suci
Album : TigaSatuTiga
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com

Wajah suci itu tidak berdosa
Mengapa dia dibiar begitu saja
Sedih pilu menatap rupanya
Kaku terdampar di lembah hina

Apa dosanya si kecil itu
Belum sempat dia memanggil ibu
Sampai hati engkau dizalimi
Oleh mereka yang tiada simpati

Tubuh kecil itu mahu dihargai dihormati
Dimakamkan dia bukan dibuang sesuka hati
Dimanakah nilai ehsan insani
Apa dosanya si kecil itu

Kerana kasih tersasar tujuan hidup
Hingga lahir zuriat yang bukan pilihan
Buntu tiada jalan penyelesaian

Lalu si anak dibuang di jalanan
(Mengapa tiada simpati dan kasihan)

SAyu hati melihat nasib dirimu
Bagai tiada nilainya di sisi
Wajah sucimu telah dinodai

Namun lahirmu ada nilainya
Di sisi Allah engkau mulia
bagai kain putih kau tiada dosa
Bertaubatlah mereka yang hina


*Tong sampah? Surau2 atau masjid2? rumah kebajikan dan sebagainya..

*Masa muda hanya sekali.. kita enjoyla dulu..

*"Alamak, mcm mana ni. Keluarga aku tanggung malu besar. Aku mengandung anak luar nikah. apa aku nk buat ni?Aduhh..!!"

*"Ala, kau takut org taukan? kau gugurkan je anak tuh.. bukan ade org tau pun.. sempat lg nih.."

*"Aku x mampu nk jaga anak ni. Aku muda lagi. Aku x nak jadi ibu lagi."

*"buang je budak tu. Kat masjid ke, nti adela org jumpe amek.. x pun buang dlm longkang jer. Line clear ni.. X de sape nmpk..HEHEHE"


Saban hari kita mendgr kes2 gugur dan pembuangan anak. Antara tempat yg slalu menjadi sasaran utk membuang insan-insan yg tidak berdosa ini adalah seperti yg telah dinyatakan di atas. Kemanakan hilangnya rasa belas kasihan? sedangkan binatang pun tidak membuang anak2 mereka. Inikan pula manusia yg telah dikurniakan akal oleh Allah s.w.t.. Apakah kita mahu dilabelkan lebih teruk dr haiwan?

Kalau dikaji2 masalah ini, salah satu puncanya ialah drpd pergaulan yg tanpa batasan antara kaum adam dan hawa. Hubungan yg terlalu bebas tanpa mengikut aturan Allah s.w.t.. Begitu juga selalu duduk berdua2an berlainan jantina. Apabila kita duduk berdua2an berlainan jantina, yg ketiga adalah syaitan. Itulah batu api @ penghasut yg menghasut manusia hingga jauh terlanjur.

Dalam Islam, terdapat batasan pergaulan antara perempuan dan laki2. Apabila hukum Allah telah ditetapkan, sebenarnya ada baik buruknya. Tetapi manusia lebih suka mengikut hawa nafsu sehingga menyebabkan kes2 seperti ini terjadi. Na'uzubillah..

Inilah yg akan terjadi bila kita melanggar apa yg telah Allah gariskan. Bila sudah lakukan kesalahan, terlanjur, barulah perasaan malu menyelubungi diri. Tapi sebelum buat perkara2 yg dilarang, x pernah pula difikirkan rasa malu itu.

Manusia lebih malu kpd manusia daripada rasa malu kepada Allah s.w.t.. Tidakkah kita rasa malu dengan Allah s.w.t yg Maha Melihat, yg melihat kita setiap saat, setiap detik saat kita melakukan perbuatan yg dilarang?

Tidak pernahkah terlintas difikiran mereka, apa perasaan anak2 yg telah dibuang? Sanggup mereka membuang insan2 kerdil ini. Adakah tidak ada sedikit pun rasa belas melihat wajah insan2 kerdil yg bersih ini? Adakah mereka tidak berperasaan? Cubalah letakkan diri kita ditempat anak2 yg telah dibuang itu. Terutama bg anak2 yg telah dibuang ditempat2 yg x sepatutnya. Tempat yg kotor seperti tong sampah dan longkang2. Apakah begitu hina insan2 kecil yg sungguh tak berdosa itu??

Sedarlah wahai insan,
Sesungguhnya insan2 kecil ini sungguh mulia disisi Allah s.w.t, tiada sedikit pun dosa dan dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t.

Namun, mereka yg telah membuang insan2 ini menanggung dosa yang amat besar, selagi mereka tidak bertaubat nasuha. Semoga kita tidak tergolong dlm golongan tersebut..
Na'uzubillah..

Berilah peluang insan2 kerdil ini untuk hidup di dunia ini. Untuk menghirup udara segar. Merasai nikmat Allah s.w.t di dunia ini. Kasihanilah mereka. Janganlah kita terlalu zalim. Tidak perlu malu, segeralah memohon ampun kpd Allah s.w.t dgn sebenar2 taubat. Allah Maha menerima taubat hamba2-Nya . Jika ada manusia tidak dapat menerima diri kita, InsyaAllah, Allah s.w.t menerima kita setelah bertaubat. Dan dgn izin-Nya pasti akan ada insan lain yg akan menerima diri kita. InsyaAllah.. Masih ada yg sayang.

No comments: