Monday, June 25, 2012

Cuti-cuti~

♥بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم ♥
"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang" 

“dan bukankah Kami(Allah) ciptakan kamu berpasang-pasangan?” (an-Naba’:8)

"Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang. (Ar-Rum 21)

 ***********
Hujung minggu yg lepas sgt seronok kerana dpt pulang ke kampung halaman di Melaka untuk bersama-sama meraikan majlis walimah sepupu. Alhamdulillah dpt rehatkan minda dn badan dr keje yg sgt memenatkan.. Atas permintaan nenek, majlis dibuat di Melaka kerana rumah nenek dh lama sgt x meriah dgn majlis2 kenduri kahwin.. Seronok sbb dpt berkumpul dgn saudara-mara, bersembang sambil menyudahkan persiapan majlis yg bkal berlangsung pd hari ahad.

Jumaat:
Pagi2 lg dh bersiap2 nak bertolak pulang ke kampung halaman.. Tapi trpksa ditangguhkan jam 10 kerana perlu ke sekolah adik utk mengambil buku report. Bertolak jam 10 dr s.alam, dan sampai di Melaka jam 12 tghari. Smpai2 trus langsung ke rumah nenek sbb kunci rumah lupa nak bawa. dirumah nenek hanya ad nenek dan pembntu rumah. Jam 5 lebih misi membersih, merebus telur bermula.



Jumaat (mlm):

Selesai mkn mlm, misi membungkus telur utk para jemputan bermula. Seronok dpt buat kerja ramai2 sambil bersembang2 dan bergelak ketawa. Serba sedikit dpt laa gambaran macam mana majlis perkahwinan secara tradisional masa dahulu kala. Sbb mmg tema majlisnya tradisional. Sedar x sedar jam sudah menunjukkan jam 12 mlm, tp telur belum sudah dibungkus, kerana kerja trgendala dsbbkan oleh serangan "kelkatu2" yg menyebabkan kami trpksa bergelap utk beberapa ketika. Makanya terpaksalah kerja2 disambung pd keesokan harinya..





Sabtu:

Selesai kerja membungkus telur yg tergendala pd mlm jumaat, trus ke section yg seterusnya iaitu meracik bahan2 utk masak asam pedas tradisional melaka dn gulai kawah daging. Malamnya pula ad malam majlis berinai.. Selepas selesai marhaban, pengantin diarak masuk ke dlm rumah, diiringi persembahan kompang dan persembahan bunga api yg disponsor khas oleh nenek trsyg.. ^_^

Ahad :

Majlis yg ditunggu2 berlangsung.. Sgt terharu bila melihat kedua pengantin disatukan dgn ikatan yg suci (walaupun akadnya telah berlaku seminggu yg lalu).. Alhamdulillah.. Selesai majlis yg meletihkan tp sgt seronok..





**********

Dlm seronok2 membuat persiapan dan berlangsungnya majlis, antara perkara yg paling x best ialah pertanyaan bila pula giliran diri ini.. Ohhh~ Soalan yg tiada jwpwn yg pasti..

M.andak: angah, nti buatla kat umah nenek jugak.. boleh m.andak sponsor sket2..
P.andak: Angah bila plak? buatlaa kat melaka jugak.. Senang sket..
M.cu : Angah n along bila lagi?

Ayah : Lepas ni dh x de org lain dh.. awk dgn along turn yg paling dekat.. yg lain belaja lg... (Almaklum cucu perempuan pertama nenek~)
Me : Wallahua'lam.. Masalahnya calon pn x de.. Tempat kerja plak cina sesaje..Ayah carikan la sorg utk angah..
Ayah : Kwn2 kat universiti dulu x de ke?
Me : Angah mmg x rpt dgn lelaki kat U.. Mmg x dela jawabnya.. huhu~
Yg paling x thn, boleh plak adik calonkan Cikgu PJ sekolah dia..
Adik : ANgah amik cikgu PJ adikla nak? dia x kawin lg...~
Me : Tak nakla.. Nti hari2 angah kena exercise.. Buat latihan Jasmani.. hehe~
Mmg lucu.. huhu~

Apa2 pn, diri ini redha dgn ketentuan Allah. Jodoh adalah rahsia Allah.. Lmbat atau cepat bukan perkara penting. Yang penting Allah lebih tahu bila diri ini mampu menggalas amanah dan tanggungjawab yg besar ini.. Andai sudah tiba waktunya, moga Allah pertemukan dgn insan yg Terbaik.. InsyaAllah~ Buat masa ini hanya doa yg sntiasa dipanjatkan kepada-Nya agar diberikan yg terbaik utk hamba-Nya...

Wallahua'lam...

2 comments:

siti said...

insyaAllah ada yg sedang menunggu tu ^_^

Just_me said...

hehe.. Amiin.. ^_^