Tuesday, January 25, 2011

Sedarlah~

"Dengan nama Allah yang Maha Pengasih, Maha Penyayang"

"Wahai umat manusia, bertakwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar.(1)Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.(2) (Al-Hajj:1-2)"

Kadangkala rasa sungguh terkilan bilamana, generasi sekarang makin jauh dari Al-Quran.. Makin jauh dari Allah swt, dan makin jauh dr rasa kecintaan kpd Muhammad saw. Sejauh manakah kita mengenali Muhammad saw? Sedangkan kita adalah ummatnya… Bila berkata tentang agama, bila nasihat diberikan, ianya dianggap enteng seolah2 tidak penting sama sekali sedangkan yg meremehkan nasihat itu sendiri adalah yg beragama Islam!! Ummat Islam makin lama makin hanyut, tertipu dengan kecintaan kpd dunia dan isinya..



Apa yang nak jadi dengan dunia sekarang? Ummat Islam lalai dari perintah Allah kerana tertipu dengan kenikmatan dunia yang dicanang2kan oleh orang2 YAHUDI!!! Dadah, masalah sosial, pergaulan bebas lelaki dan perempuan tanpa batas, lelaki perempuan bertepuk tampar tanpa segan silu, masalah2 seks bebas, buang bayi, berzina, meniru PAKAIAN & FESYEN2 BARAT yang sentiasa tidak cukup kain, hiburan yang MELAMPAU2, semuanya mendatangkan dosa!! Tetapi di sebabkan iman yg lemah dan mudah tergoda menyebabkan manusia makin hanyut ditelan zaman.. Na’uzubillahi min zaalik…

Sejarah silam, kesusahan Nabi Muhammad saw menyampaikan risalah dakwah, risalah agama Allah swt seolah2 hancur lebur umpama bangunan yang dihentam dengan “bulldozer”. Kalaulah Baginda saw masih hidup pada waktu ini dan Baginda mendatangi kita disaat kita lalai, sibuk dengan urusan dunia, berhibur tanpa batasan, apa yang ingin kita katakan kepada Baginda saw? Pasti MENGALIR AIR MATA Baginda melihatkan keadaan kita.. Atau kita TIDAK KISAH kerana kita pun TIDAK MENGENALI SIAPA DIA MUHAMMAD SAW ITU??? Atau mmg kita tidak merasakan apa2 pun kerana SEJARAH HANYA TINGGAL SEJARAH. Manusia makin lupa dengan sejarah silam kita kerana terlampau seronok dengan dunia.

Bagaimana pula sekiranya sedang kita bergembira, lalai, tidak mengingati TUHAN, sibuk berhibur di kelab2, berparti sini sana, tiba2 dunia BERGONCANG dan BERLANGGAR ANTARA SATU SAMA LAIN, TIUPAN SANGKAKALA berbunyi, dimanakah kita hendak menyembunyikan diri pada waktu itu? Sedangkan QIAMAT sudah tiba dan TAUBAT SUDAH TIDAK BERGUNA LAGI?? Na’uzubillahi min zaalik..

Ayuhlah sahabat2, Generasi Pewaris dunia, BANGKITLAH dan sedarlah dari lena yang terlalu panjang. CUKUP2LAH dengan MIMPI2 yang INDAH.. Sama2 kita berubah dari saat ini. Jangan rasa malu utk berubah. Sedangkan manusia YANG SEPARUH BERTELANJANG merasa BANGGA utk menunjukkan tubuh tanpa segan silu, KENAPA kita yang hendak melakukan PERKARA yang BAIK harus rasa MALU?? Usah peduli kata orang, kerana kita hanya dipertanggungjawabkan atas apa yg kita lakukan. Tiada siapa dapat membantu.

“Ya Allah Ya Tuhan kami, Berikanlah kami kekuatan untuk tetap teguh dijalanMu, Berikanlah kami kekuatan utk merubah diri, Barikanlah kami hidayah-Mu Ya Allah, Sesungguhnya tiada daya bagi kami tanpa bantuan dan pertolongan-Mu.. Amiin Ya Rabbal ‘Aalamiin”

p/s: Maaf atas kekasaran bahasa, kerana sekiranya ini cara yang paling berkesan makanya ia adalah cara yang paling berhikmah…

Wallahua’lam…
Wassalam…

**********



Khabar Iman
Album : Syukur
Munsyid : Raihan
http://liriknasyid.com

Yaa Allah
Kiamat pasti tiba

Telah kita diberitakan
Akan tibanya hari kedatangan
Musibah melanda semesta alam
Tiada siapa yang dapat menghalang

Bila manusia telah lupa
Sujud menyembah kepada yang Esa
Dosa pahala tak dihiraukan lagi
Hati telah gelap hilang cahaya

Lalu berbunyi sangkakala membelah langit
Gegak gempita masing - masing berlindung diri
Ibu kehilangan anak di kandungan
Bintang yang dilangitpun berguguran
Kala itu tobatmu tidak berguna lagi

Bila tibanya hari pengadilan
Dipadang masyar kita dihimpunkan
Akan dihitung segala amalan
Seperti mana yang telah diwahyukan

Wahai muslimin umat semua
Kembalilah kita kepada Allah
Hindarkan diri dari dosa - dosa
Agar disana tiada penyesalan

Itulah hari pengadilan
Itulah hari perhimpunan
Itulah hari perhitungan
Itulah hari pengadilan
Itulah hari perhimpunan


Wallahua'lam..
Wassalam..

2 comments:

melakarpelangi said...

mogadipermudahkan usaha ini

hamba_Allah said...

salam melakarpelangi..
Amiin, syukran jazilan..